O nordic walking

Nordic Walking je kondiční chůze se speciálními holemi.
Tento sport vznikl v roce 1988 ve Finsku.
Traduje se, že 5.1.1988 běžkařům před závodem roztál sníh a tak je poslali na trať bez lyží.
Lyžaři využívají hole na nordic walking jako celoroční tréninkovou pomůcku.
Hole na NW jsou na rozdíl od turistických holí lehké, mírně pružné a místo poutka mají rukavičku.
NW chůze není určena pouze do rovného nebo mírně zvlněného lehkého terénu.
S holemi se dá běhat, skákat, cvičit. Můžete jít na krásnou pohodovou procházku,
nebo kondičně ve vyšším tempu, ale můžete si s holemi vyběhnout kopeček, do toho přidat
pár skoků a dalších cviků a vytvořit si náročnější trénink, při kterém se pořádně zadýcháte.
Při správné technice se při kondiční chůzi zapojí až 90% svalů v těle.
Tepovou frekvenci je však možné držet v takové úrovni, v níž se člověk cítí v pohodě,
což uvítají zvláště osoby, které chtějí hubnout.
Tento jednoduchý pohyb vám zlepší psychiku, kondici, pomůže od bolestí zad a kloubů, svalových dysbalancí,
výrazně zlepší stereotyp chůze a pomůže v hubnutí.
Chůze je vhodná úplně pro každého - pro osoby, které chtějí hubnout, zvýšit kondici, pro ty, kteří celý den sedí u PC,
pro sportovce, osoby s artrozou, po výměně kyčelního kloubu, zotavující se po zranění, ale i pro seniory.
U osob s nadváhou či obézních nezatěžuje chůze s holemi klouby jako třeba běh.
Nordic walking se začíná též využívat jako rehabilitační prostředek ve zdravotnictví a ve fyzioterapii.

ZDRAVOTNÍ nordic walking - ne příliš svižná chůze převážně po rovině.
Doporučuji osobám při rekonvalescenci po náhradě velkých kloubů
či jiných operacích, po úrazech, pro seniory bez kondice, pro těhotné ženy, pro osoby s velkou nadváhou.
KONDIČNÍ nordic walking
- určený pro osoby, které na sobě chtějí pracovat. Zvýšit kondičku,
zhubnout a celkově zlepšit zdravotní stav. Svižná chůze na různě členitém povrchu nejen po rovině,
ale i do kopce a v terénu.
VÝKONNOSTNÍ nordic walking - pro sportovce a pro aktivní osoby nejen jako příprava na závody.
Nordic walking využívají zejména běžkaři v rámci svého tréninkového plánu.

Jakou délku holí zvolit na Nordic Walking?

Délku holí vypočítáte podle vzorečku: výška postavy (cm) x 0,68 = výška hole
Máte-li problémy s ramenním kloubem, nebo krční páteří, nastavte si délku holí o cca 5cm níž.
Budete rameno i krční páteř méně zatěžovat.
Správně nastavené hole by měly v lokti svírat pravý úhel.
Délku holí nastavujte v botách, ve kterých budete chodit.
Délka hole se měří od hrotu po okraj rukojeti.
V mých kurzech používám Italské hole zn. FIZAN.
Hole FIZAN SPEED zakoupíte přímo u mě.
Nabízím také náhradní botičky k holím.

Nejčastější chyby při Nordic Walking

- Mimochodník (pasgang, velbloudí krok) - krok současně stejnou rukou - stejnou nohou.
- Propnuté nohy v kolenou při nášlapu.
- Příliš krátký krok nebo příliš dlouhý krok.
- Široký úchop holí, "rozevláté" hole a jejich nekoordinovaný pohyb.
- Předhazování holí před tělo.
- Křečovité držení holí bez uvolnění dlaní za tělem.
- Ramena zvednutá k uším
- Záda prohnutá v bedrech, nezpevněný střed těla.
- Velký předklon trupu nebo naopak příliš strnulý pohyb těla.
- Špatně zvolená délka holí.
- Pohled směřující těsně pod nohy.
- Správnou techniku NW je potřeba se učit - chodit, chodit, chodit :-)